اختلالات صوت در بیماران مبتلا به پارکینسون

بیماری پارکینسون، یک اختلال پیش رونده عصبی است که عقده های قاعده ای مغز را تحت تاثیر قرار داده و باعث تخریب نورون های تولید کننده دوپامین می شود. از بین تمامی بیماری های نورولوژی، بیماری پارکینسون سریع ترین رشد را دارد و تخمین زده شده که 6/2 میلیون نفر در سرتاسر جهان از این بیماری رنج می برند.پارکینسون پس از آلزایمر، دومین بیماری پیشرونده و تخریب گر سیستم عصبی، در جهان به شمار می آید. پارکینسون از بیماری های رایج دوره سالمندی می باشد که در ۱ تا ۲ درصد از افراد بالای شصت سال دیده می شود.

این بیماری باعث ایجاد علائم و تظاهرات حرکتی و غیر حرکتی می شود. کندی حرکت، لرزش دست در هنگام استراحت، سفتی عضلانی و بی ثباتی های پوسچرال (Postural ) ،از علائم حرکتی این بیماری می باشند. بیماری پارکینسون همچنین باعث ایجاد نقایصی در عملکرد اندام، راه رفتن، تعادل، گفتار، بلع، تحرک، و فعالیت های زندگی روزمره می شود که این مسئله، بر روی کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون تاثیر گذار می باشد.

۷۵ تا۹۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون دچار مشکلات ارتباط کلامی هستند به طوری که یک سوم بیماران مبتلا به پارکینسون، دیسفونی دارند و نفس آلودگی و خشونت صدا را آزاردهنده ترین و ناتوان کننده ترین ویژگی ارتباطی خود بیان کرده اند. از شایع‌ترین مشکلات گفتاری افراد مبتلا به پارکینسون، می توان به صدای خشن، صدای یکنواخت،صدای ضعیف،گفتار آهسته یا سریع، مشکل در شروع به گفتار، اختلال استرس یا ریتم، لکنت و لرزش، اشاره کرد. در این افراد، صوت سریع تر و بیشتر از دیگر زیرسیستم های ِ گفتار، تحت تأثیر قرار میگیرد.

افراد مبتلا به پارکینسون، اغلب دارای احساس معلولیت ناشی از اختلال صوت پس از ابتلا به بیماری پارکینسون می باشند. اختلال صوت باعث کاهش کیفیت زندگی در آنان می شود.

تمامی تحقیقات، بر نقش مهم و حیاتی انجام تمرینات و شروع زودهنگام توانبخشی در درمان بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون، تاکید دارند. جهت درمان اختلالات گفتار و صوت ، مداخلات گفتاردرمانی در پارکینسون، ضروری می باشد. متخصصان گفتاردرمانی که به طور تخصصی در درمان اختلالات صوت فعالیت دارند، در درمان اختلالات صوت در این بیماران، خدمات تخصصی ارائه می دهند. ما در کلینیک گفتاردرمانی رسا، به طور تخصصی به ارزیابی و درمان اختلالات صوت می پردازیم.

 

 

رفرنس:

 

  1. زینل زاده, افسانه, نظری مقدم, سلمان. روش درمانی Lee Silverman Voice Treatment-BIG دردرمان بیماران مبتلا به پارکینسون: مروری روایتی. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی 1399؛ 9(2): 98-108.
  2. مجدی نسب فاطمه، چراغی سکینه، مرادی نگین، کارخیران سیامک، کمالی محمد. بررسی ارتباط کیفیت زندگی مرتبط با صوت (VHI) در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون فارسی‌زبان. سالمند: مجله سالمندی ایران۱۳۹۳; ۹ (۱) :۴۰-۴۵.